Najzdrowsze owoce- dlaczego warto je jeść?

 

 

Owoce są źródłem wielu witamin: A,C,E,B makro- i mikroelementów oraz antyoksydantów, błonnika i łatwo przyswajalnych węglowodanów.

Działają alkalizująco na organizm, neutralizując zakwaszające działanie mięs, ryb, kasz, jaj, pieczywa. Są więc niezbędne w utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej.

Najcenniejsze i unikalne składniki jakich dostarczają nam owoce to antyoksydanty czyli: witaminy A, C, E oraz polifenole, czyli bioflawonoidy i karotenoidy (likopen występujący w pomidorach, zeaksantyna, luteina znajdują się w zielonych warzywach) .

Flawonoidy znajdują się w owocach, warzywach, orzechach, kakao, czekoladzie, kawie , herbacie, winie.

Najcenniejsze to antocyjany czyli ciemno-czerwone barwniki, które występują w ciemnoczerwonych : aronii, czarnej porzeczce, jagodach, jeżynach, wiśniach, malinach, żurawinie, winogronach.

Antyoksydanty hamują w organizmie procesy utleniania , w których powstają wolne rodniki . Ich nadmiar prowadzi do rozwoju chorób układu krążenia, nowotworowych, cukrzycy. Przeciwutleniacze podawane w formie suplementów mogą tracić to działanie antyoksydacyjne i działać wręcz prooksydacyjnie, czyli zwiększać ilość wolnych rodników. Najbezpieczniej więc spożywać je w postaci owoców – ryzyko przedawkowania jest znikome.

Najlepsze źródła flawonoidów wśród owoców (na 100g owoców):

Aronia – 1950 mg

Dzika róża – 850 mg

Borówki amerykańskie – 650 mg

Czarne porzeczki – 640 mg

Żurawiny – 500 mg

oraz inne sezonowe ciemne owoce: jeżyny, wiśnie, jeżyny, jagody a także ciemne winogrona.


Inne niezwykle wartościowe owoce :

Jabłka

zawierają dużo błonnika w postaci pektyn, które regulują perystaltykę jelit , wiążą toksyczne substancje w jelitach ułatwiając ich wydalanie z organizmu, obniżają poziom złego cholesterolu LDL. Surowe jabłka mają niski indeks glikemiczny, dzięki czemu mogą je spożywać cukrzycy. Jabłka również zawierają flawonidy , Najwięcej witamin w jabłku znajduje się tuż pod skórką, dlatego najzdrowiej jest jeść je bez obierania.

Ananas

jest źródłem wielu cennych składników odżywczych. Zawiera bromelainę, która działa przeciwbólowo, przeciwzapalnie i przeciwobrzękowo. Ananas korzystnie wpływa na nasze kości , stawy, wydalanie kwasu moczowego.

Awokado

Zawarty w awokado fitoskładnik beta-sitosterol obniża poziom LDL (zły cholesterol) i triglicerydów i jednocześnie podnosi poziom HDL (dobry cholesterol) we krwi.


Witamina B6 oraz kwas foliowy , pomagają regulować poziom homocysteiny, która przyczynia się do rozwoju miażdżycy.

Więcej o awokado: https://www.swiatdietetyki.pl/porady/awokado/

Grejpfrut

 

obniża poziom cholesterolu i reguluje ciśnienie. Zawiera dużo witaminy C, dzięki czemu korzystnie wpływa na odporność oraz pracę jelit.

Zawiera również glikozyd flawonoidowy narynginę wzmagający lipolizę, obniżający poziom cholesterolu, działający przeciwzapalnie, przeciwrakowo i antyseptycznie.

 

 

Ważne! 

Blokuje niektóre enzymy wątrobowe biorące udział w metabolizmie wielu leków, dlatego nie wolno popijać lekarstw sokiem grejpfrutowym .

 

Facebook