Nietolerancje pokarmowe

Co wywołuje nietolerancje pokarmowe?

Alergia pokarmowa jest nieprawidłową odpowiedzią immunologiczną organizmu na dany składnik pożywienia. W nietolerancjach pokarmowych układ immunologiczny funkcjonuje prawidłowo, ale zaburzona jest m.in. reakcja metaboliczno-biochemiczna. Dotyczy to przeważnie osób u których układ immunologiczny i mechanizmy anatomiczne i biochemiczne nie funkcjonują w sposób prawidłowy. Przyczyna powstawania alergii i nietolerancji pokarmowych nie została do końca poznana. Przypuszcza się, że odgrywają tu rolę czynniki genetyczne i środowiskowe takie jak: zanieczyszczenie środowiska, chemia w żywności, palenie papierosów w czasie ciąży, nieprawidłowe nawyki żywieniowe. Skojarzenie objawów chorobowych z nietolerancją bądź alergią może być dużym problemem. Wynika to z występowanie dużej ilości różnych objawów – bardzo indywidualnych. Obie przypadłości stanowią poważny problem medyczny.

Niektóre składniki pokarmowe wywołują alergię – nietolerancje w mechanizmie immunologicznym (np. alergia na białko mleka krowiego, alergia na pszenicę) i równocześnie nietolerancję pokarmową – bez mechanizmu immunologicznego (np. nietolerancja białka mleka krowiego, nietolerancja glutenu). Jedna osoba może mieć zarówno alergię jak i nietolerancje pokarmową na ten sam bądź różne składniki.

Nietolerancje pokarmowe a dieta

Leczenie nietolerancji pokarmowych i alergii opiera się przede wszystkim na wyeliminowaniu wszystkich produktów, które wywołują objawy. Produkty można wyeliminować na jakiś czas, po czym sprawdzać, czy organizm zaczął je tolerować. Jednakże odpowiednia dietoterapia nie powinna opierać się tylko na eliminacji – powinna w odpowiedni sposób zastąpić produkty nietolerowane innymi produktami, aby zapobiec niedoborom składników odżywczych. Jest to szczególnie ważne u małych dzieci, u których eliminacja wielu produktów może przyczyniać się do zaburzeń rozwoju.

Joanna Arciszewska - ZnanyLekarz.pl