Zalecenia dietetyczne w nadciśnieniu tętniczym

Nadciśnienie tętnicze krwi – stwierdza się po kilku pomiarach, w których przekraczają one wartość 140/90mmHg, mogą występować bóle i zawroty głowy, wzmożona pobudliwość nerwowa, bezsenność, przyspieszona czynność serca. Przyczynami nadciśnienia wtórnego mogą być: choroby nerek, sercowo – naczyniowe, nadczynność tarczycy, zespół Cushinga, zatrucie ciążowe, zatrzymanie sodu, otyłość, palenie, stres.

 

 

Zalecenia dietetyczne w nadciśnieniu tętniczym:

  • redukcja masy ciała (o ile występuje nadwaga lub otyłość), obniżenie wartości energetycznej spożywanych posiłków ( nie spożywać prod. typu fast food i innych wysoko przetworzonych i energetycznych)
  • 5 mniejszych posiłków dziennie
  • zwiększenie podaży witaminy C (świeże warzywa i owoce, głównie czarne porzeczki, aronia, czerwona papryka, truskawki, kiwi, nać pietruszki), potasu (świeże warzywa i owoce, głównie banany, brzoskwinie, daktyle, ziemniaki), wapnia (chude mleko i przetwory mlecze), magnezu (produkty zbożowe, orzechy, ciemna czekolada)
  • zwiększenie podaży błonnika (produkty zbożowe pełnoziarniste, ciemne pieczywo, otręby, warzywa, owoce)
  • zwiększenie podaży nienasyconych kwasów tłuszczowych (oleje, oliwa z oliwek, orzechy, ryby)
  • ograniczenie spożycia nasyconych kw. tłuszczowych gł. pochodzenia zwierzęcego i cholesterolu (podroby, tłuste mięso i wędliny, słonina, boczek, smalec, konserwy, śmietana)
  • zaleca się chudy drób, ryby, sery twarogowe, warzywa, owoce w postaci surowej
  • masło zastąpić margaryną o obniżonej zawartości kwasów tłuszczowych nasyconych
  • ograniczyć spożycie soli ( nie dosalać na talerzu, ograniczyć sól podczas gotowania, nie spożywać prod. wysoko przetworzonych i bogatych w sól tj. paluszki, krakersy, chipsy, chrupki, wędzone mięso i ryby, prod. marynowane, kiszone, fast food; sól można zastąpić solą potasową i łagodnymi przyprawami – czosnek, majeranek, bazylia, estragon, zielona pietruszka, koperek) i glutaminianu sodu (koncentraty spożywcze i przyprawy, np. kostki rosołowe, zupy, sosy w proszku, Vegeta)
  • unikać smażonych, tłustych, ciężko strawnych, wzdymających potraw
  • unikać cukrów prostych (cukier, słodycze)
  • unikać alkoholu, czarnej mocnej herbaty i kawy, palenia papierów
  • zalecane techniki gotowania: gotowanie, duszenie bez tłuszczu, pieczenie w folii, pergaminie
  • zwiększenie aktywności fizycznej, unikanie stresu

 

Opracowała: Magdalena Nicińska

Facebook