Zalecenia dietetyczne w chorobie niedokrwiennej serca

Choroba niedokrwienna serca – upośledzenie ukrwienia serca spowodowane zmniejszeniem średnicy naczyń wieńcowych, następstwem jest niedotlenienie serca. Przyczyny: przerost mięśnia sercowego, miażdżyca naczyń wieńcowych, nadciśnienie, wady serca. Objawy: nagłe napady bólu zamostkowego, pieczenie za mostkiem, ból promieniujący do barku, który pojawia się przy zimnym, halnym wietrze, po wysiłku fizycznym, w stanach stresu.

zdrowe serce

Zalecenia dietetyczne w chorobie niedokrwiennej serca:

• redukcja masy ciała (o ile występuje nadwaga lub otyłość), obniżenie wartości energetycznej spożywanych posiłków ( nie spożywać prod. typu fast food i innych wysoko przetworzonych i energetycznych)
  • 5-6 posiłków dziennie, małych objętościowo
  • ograniczyć do minimum spożycie nasyconych kw. tłuszczowych gł. pochodzenia zwierzęcego i cholesterolu (podroby, tłuste mięso i wędliny, słonina, boczek, smalec, konserwy, śmietana))
  • masło zastąpić margaryną o obniżonej zawartości kwasów tłuszczowych nasyconych
  • zwiększenie podaży nienasyconych kwasów tłuszczowych (oleje głównie rzepakowy, niskoerukowy, oliwa z oliwek zapobiegają zmianom miażdżycowym)
  • zwiększenie podaży witaminy C (świeże warzywa i owoce, głównie czarne porzeczki, czerwona papryka, truskawki, kiwi, nać pietruszki), E (oleje roślinne, wzbogacane margaryny, kiełki, zarodki pszenne, prod, zbożowe gruboziarniste, warzywa liściaste), β-karoten (warzywa i owoce barwy czerwonej), kw. foliowy (zielone warzywa liściaste)
  • zaleca się chudy drób, ryby, sery twarogowe, warzywa, owoce w postaci surowej
  • unikać smażonych, tłustych, ciężko strawnych, wzdymających potraw
  • unikać cukrów prostych (cukier, słodycze)
  • unikać soli, alkoholu, czarnej mocnej herbaty i kawy, palenia papierów, stresu