Dna moczanowa – podagra – zalecenia dietetyczne

Dna moczanowa – choroba metaboliczna polegająca na odkładaniu się kwasu moczowego we krwi, wskutek jego nadmiernego wytwarzania lub upośledzenia jego wydalania z organizmu z moczem. Kwas moczowy w postaci kryształów, moczanów otoczonych tkanką łączną na zewnątrz odkłada się w mięśniach, tkance podskórnej, stawach. Złogi wywołują odczyn zapalny, niszczą chrząstki, powierzchnie stawowe, powodując zapalenie stawów. Przyczyny to predyspozycje genetyczne. Objawy: występowanie ostrych, nagłych napadów, najczęściej w nocy, pojawia się obrzęk stawu, podwyższona temp. ciała, zaciemnienie skóry, ból, napady mogą pojawiać się po kilku dniach, miesiącach, latach, wystąpieniu napadu sprzyja dieta bogata w puryny, stres, niektóre leki.

Zalecenia dietetyczne:

• redukcja masy ciała (o ile występuje nadwaga lub otyłość)
  • 4-5 posiłków dzienne, ostatni do 4h przed snem, nieprzejadanie się
  • stosowanie diety ubogopurynowej
  • wykluczenie produktów bogatych w puryny, tj.: wyciągi z kości i mięsa, podroby, dziczyzna, baranina, wątroba, boczek, cielęcina, łosoś, sardynki, śledzie, szproty, drożdże, czekolada, kawa naturalna, kakao, herbata, soczewica, groch, fasola, grzyby, szpinak, wędliny, konserwy, ostre przyprawy, tłuszcze zwierzęce (za wyjątkiem masła i śmietany), rabarbar, alkohol
  • wyklucza się zupy i sosy na wywarach kostnych, mięsnych, grzybowych oraz potrawy smażone, pieczone i duszone
  • potrawy podprawia się zawiesinami z mąki i mleka
  • zaleca się produkty z małą ilością puryn lub niezawierających ich wcale: mleko, sery, jaja, tłuszcze (masło i śmietana) w ograniczonej ilości, owoce, warzywa (oprócz strączkowych i szpinaku), ryż, produkty zbożowe, mięso w ograniczonej ilości ok.50g/dobę gotowane w dużej ilości wody
  • warzywa i owoce w postaci surowej, gotowanej lub soków
  • zaleca się przyjmowanie dużych ilości płynów, również przed pójściem spać i po każdym posiłku – woda przegotowana, wody mineralne alkaliczne, herbata owocowa, ziołowa, kawa zbożowa, chude mleko i jogurt, kefir, koktajle i soki owocowe
  • należy unikać słodkich owoców i słodzonych napojów zawierających dużo fruktozy
  • wykluczyć alkohol, zwłaszcza piwo
  • w okresie napadu dieta bezmięsna, najlepiej płynna kleikowo – owocowa
  • stosujemy zioła wypłukujące złogi ze stawów np. podagrycznik, nawłoć itd.