Nietolerancja i alergia na białka – objawy i przyczyny

Niepożądana reakcja na produkty spożywcze może wystąpić w każdym wieku i powodować różnorodne dolegliwości kliniczne. Najczęściej jednak występuje w wieku rozwojowym, czego przyczyną jest funkcjonujący inaczej niż u osoby dorosłej układ immunologiczny.

Alergia na białka mleka krowiego

W mleku krowim znajduje się około 20 białek, z których teoretycznie każde może powodować niepożądane reakcje. Jednak za alergizujące w praktyce uznaje się 4 białka – białka serwatkowe: beta-laktoglobulina, alfa-laktoalbumina i albumina surowicy bydlęcej i kazeinę – główny alergen. Kazeina, jest białkiem termostabilnym – gotowana w wysokiej temperaturze nie traci właściwości alergizujących. Dlatego takie produkty jak ciasta, desery na bazie mleka lub kupne słodycze również powodują objawy związane z alergią. Inaczej jest z białkami serwatkowymi, które pod wpływem gotowania tracą właściwości alergizujące, dlatego uczulenie objawia się tylko po wypiciu świeżego mleka.

Nietolerancja białka – przyczyny

Warto zauważyć, że poza alergią na białka mleka krowiego występuje również nietolerancja. W nietolerancji pokarmowej, w przeciwieństwie do alergii – układ immunologiczny funkcjonuje prawidłowo, ale zaburzona jest m.in. reakcja metaboliczno-biochemiczna.  Objawy nietolerancji są zwykle opóźnione, mogą wystąpić nawet po kilku godzinach od spożycia pokarmu. Przyczyną nietolerancji może być nieszczelna bariera jelitowa i zaburzona aktywność enzymów trawiennych. Taki stan może być spowodowany przewlekłym stanem zapalanym czy zaburzoną mikroflorą. Warto zauważyć, że nietolerancja pokarmowa bez odpowiedniej diety eliminacyjnej może przyczynić się do progresji choroby. Niestrawione białka mleka krowiego przedostają się do krwi przez nieszczelną barierę jelitową i łączą się z przeciwciałami IgG w kompleksy immunologiczne. W takim połączeniu mogą odłożyć się w np. w stawach i wywołać chorobę lub pogłębić już istniejącą.

Nietolerancja białka – objawy

Głównymi objawami występowania nietolerancji białek mleka krowiego są zaburzenia żołądkowo-jelitowe takie jak:

– biegunka

– bóle brzucha

– wzdęcia

– zaparcia

U wielu osób występują również objawy dermatologiczne i oddechowe, takie jak:  pokrzywka, atopowe zapalenie skóry, świąd, świszczący oddech, katar, kaszel, kichanie, chrypka, zaburzenia oddychania. Inne objawy to: zapalenie ucha środkowego, gardła i krtani, przewlekłe zapalnie zatok czy bóle stawów.