Jak schudnąć w chorobie Hashimoto?

Choroba Hashimoto, czyli autoimmunologiczne zapalenie tarczycy, zwiększa ryzyko wystąpienia nadwagi i otyłości. Z drugiej strony utrzymanie prawidłowej masy ciała w tym zaburzeniu jest istotne ze względu na dodatnią korelację między nadwagą i otyłością a zachorowaniem na Hashimoto – istnieją hipotezy, które zakładają, że nadmierna ilość tkanki tłuszczowej może spowodować chorobę.  Ponadto nadwaga podczas choroby pogarsza stan organizmu i spowalnia proces leczenia. Jak powinna więc wyglądać dieta dla osób z Hashimoto, aby zredukować masę ciała?

W chorobach tarczycy przebiegających zarówno z niedoczynnością, jak i nadczynnością często występuje insulinooporność. Spowodowane jest to wpływem hormonów tarczycy na metabolizm glukozy i rozwój insulinooporności. Nadmierna masa ciała dodatkowo przyspiesza pojawienie się insulinooporności u chorego i rozwój cukrzycy typu II.

Dieta dla osób z Hashimoto

Zalecenia w chorobie Hashimoto pozwalające na redukcję masy ciała:

 

  • należy zwiększyć podaż białka pełnowartościowego np. pochodzącego z jaj,
  • należy zwiększyć podać wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, szczególnie omega-3, które działają silnie przeciwzapalnie, co w chorobach autoimmunologicznych jest niezwykle istotne,
  • dieta powinna być urozmaicona, pełna witamin i minerałów takich jak jod, selen, cynk, witaminy z grupy B, witamina C,
  • należy wybierać węglowodany o niskim indeksie glikemicznym,
  • nie należy wprowadzać dużych restrykcji kalorycznych, ponieważ takie działanie może jeszcze bardziej spowolnić metabolizm,
  • posiłki powinny być spożywane regularnie, w jednakowych odstępach czasu,
  • należy zwiększyć aktywność fizyczną, szczególnie na świeżym powietrzu,
  • ze względu na częste zaparcia należy wzbogacić dietę w takie produkty jak: siemię lniane, orzechy i ziarna, produkty pełnoziarniste, dużą ilość warzyw, jabłka, gruszki,
  • w razie potrzeby wprowadzić odpowiednią suplementację, która będzie zapobiegać niedoborom ważnych składników odżywczych, zwiększać działanie przeciwzapalne diety i poprawiać funkcjonowanie tarczycy. Suplementacja powinna być dobrana indywidualnie przez dietetyka,
  • należy wykonać testy na nietolerancje pokarmowe. Bardzo często z diety należy wyeliminować takie produkty jak pszenica, a niekiedy całkowicie gluten i produkty mleczne,
  • stosować w kuchni takie przyprawy jak: kurkuma, cynamon cejloński, goździki, imbir, rozmaryn i inne, które mają potencjał przeciwzapalny,
  • ograniczyć należy produkty bogate w tioglikozydy (czynniki wolotwórcze)- warzywa kapustne.

 

 

Bibliografia:

  1. Janczy A., Małgorzewicz S.: Skuteczność diety redukcyjnej u pacjentek z chorobą Hashimoto, 2015 Via Medica ISSN 2081–2450
  2. Omeljaniuk W. i in.: Ocena sposobu żywienia pacjentek z chorobą Hashimoto, BROMAT. CHEM. TOKSYKOL. – XLIV, 2011, 3, str. 428-433

 

 

Facebook