Nietolerancje pokarmowe cz.2

Nadwrażliwość na pokarmy możemy podzielić na alergiczną i niealergiczną. Alergiczna ma miejsce wtedy, gdy organizm wytwarza przeciwciała w odpowiedzi na obecność alergenu. Dzieli się ją na IgE-zależną, która występuje w czasie od kilku minut do kilkunastu godzin od momentu zetknięcia z alergenem oraz IgG zależną, która zachodzi w czasie od 8 do 120 godzin od chwili spożycia danego pokarmu.

Niealergiczna nadwrażliwość na pokarm dotyczy braku możliwości strawienia lub wchłaniania składnika pożywienia, wynika z niedoborów enzymów rąbka szczoteczkowego,potoczna nazwa to nietolerancje pokarmowe. .

W dalszych zakładkach zostaną omówione reakcje alergiczne IgG zależne na składniki pożywienia zwane potocznie nietolerancjami.

Więcej o diagnostyce tych zaburzeń : http://www.fooddetective.pl/

Słowa kluczowe: nietolerancje pokarmowe

Udział reakcji IgG zależnych w chorobach autoimmunologicznych

Coraz większa liczba badaczy wskazuje na nadwrażliwość pokarmową IgG-zależną jako potencjalną przyczynę przewlekłych dolegliwości.

Istnieją przypuszczenia, że przeciwciała IgG odgrywają istotną rolę w występowaniu chorób takich jak np.: zespół jelita nadwrażliwego, atopowe zapalenie skóry, astma oskrzelowa i wiele innych chorób autoimmunologicznych oraz przebiegających z zaburzeniami nastroju, koncentracji.

W badaniach swoistych IgG nie zaobserwowano wzrostu miana względem wszystkich badanych składników a jedynie względem wybranych. Jest to więc prawdopodobnie reakcja specyficzna. Z reguły występuje duża ilość uczulających składników (nawet kilkadziesiąt) u pacjentów, wystąpienie reakcji jest zależne od ilości alergenu, a ze względu na szerokie spektrum objawów ciężko wyodrębnić objaw wskaźnikowy.

Zaobserwowano zmniejszenie objawów choroby i znaczną ulgę po wprowadzeniu diety eliminacyjnej opartej na wynikach testów pokarmowych IgG m. in. w następujących schorzeniach: zespół jelita drażliwego, refluks, reumatoidalne zapalenie stawów, choroba Hashimoto, choroba Leśniowskiego – Crohna, atopowe zapalenie skóry, migreny, depresja, choroba afektywna dwubiegunowa, schizofrenia, autyzm. Może to świadczyć o znacznym udziale tych przeciwciał w rozwoju chorób autoimmunologicznych.

Słowa kluczowe: nietolerancje pokarmowe

Nietolerancje pokarmowe a choroby autoimmunologiczne

Bardzo ważną z punktu widzenia wysokich kosztów społecznych chorobą jest celiakia.

Choroba dotyczy ok. 1 % populacji krajów rozwiniętych. Polega na zaburzeniu funkcji trawiennej jelita pod wpływem glutenu, powoduje spłaszczanie kosmków jelitowych, co skutkuje znacznym ograniczeniem powierzchni wchłaniania składników odżywczych. W następstwie występują poważne niedobory żywieniowe. Skutkiem może być osteoporoza, niedokrwistość, nadwrażliwość na inne pokarmy – nietolerancje pokarmowe np. laktozy.

Często współwystępują inne choroby autoimmunologiczne tj.: choroba Hashimoto, Gravesa-Basedowa, RZS, cukrzyca, toczeń.

Objawy są bardzo różne: przewlekłe biegunki, bóle brzucha, wzdęcia, utrata masy ciała, chroniczne zmęczenie, osłabienie, bóle kości, zmęczenie mięśni, zaparcia, naprzemienne zaparcia i biegunki, stany depresyjne, rozdrażnienie. Patogeneza tego schorzenia nie jest dokładnie znana. Z pewnością jednym z czynników jest czynnik genetyczny – 95% chorych posiada gen HLA-DQ2, pozostałe 5% chorych posiada gen HLA-DQ8. Kolejnym czynnikiem są peptydy gliadynowe, które powstają w wyniku upośledzonego trawienia białka- glutenu, następnie udział transglutaminazy tkankowej, która powoduje deaminację peptydów, co podnosi ich aktywność uszkadzającą. Peptydy są wychwytywane przez makrofagi i komórki dendrytyczne, następnie te kompleksy są rozpoznawane przez limfocyty i wydzielane są pro-zapalne cytokiny. Skutkiem jest zanik kosmków jelitowych.

Więcej o celiakii w artykułach:

Celiakia – część 1. Objawy choroby.

Celiakia część 2. Rodzaje Celiakii.